روزنوشت های من
روزنوشت های من

روزنوشت های من

از ماست که بر ماست

امروز برای تمدید پروانه نظام مهندسی به سازمان رفته بودم. همینجوری که نشسته بودم تا بهم نوبت بدن، دیدم خانم جوانی داره با متصدی مربوطه صحبت می‌کنه و ایشون بهش راهنمایی دادن که درخواستت   رو باید یک مهندس پایه 1  تایید کنه و همین‌جا بگرد و مهندس پایه 1 پیدا کن.  دختر خانم هم شروع کرد از سر راهرو تا انتها از همه کسانی که نشسته بودن پرسید که پایه 1 هستن یا نه. ولی از من رد شد و سوال نکرد. اینم بگم که بقیه آقا بودن و فقط من خانم بودم. دو نکته برام جالب بود اول اینکه اون خانم با اینکه خودش از جنس اناث بود ولی ظاهرا پیش‌فرضش برای مهندس بودن مذکر بود. دوم اینکه فوق فوقش که تصور مهندسِ خانم رو هم در ذهنش داشت دیگه پایه 1 بودن یک مهندس خانم دور از انتظارش بود. و خوش‌بینانه‌ترین حالتش که دلم رو بهش خوش می‌کنم این بود که به نظرش من با این ریشه‌های سفید مو برای پایه 1 بودن خیلی جوون هستم و احتمالا هنوز به مرحله پایه 1 داشتن نرسیدم

اینم بگم که من کارم از پایه 1 گذشته و ارشد هستم که بالاترین حد پروانه اشتغال بکار هست.

بگذریم ، امیدوارم با توجه به تعداد زیاد دانشجوهای دختر رشته‌های فنی ( زمان ما تعداد دخترها خیلی کم بودن مخصوصا تو رشته عمران، تقریبا 5درصد)، این پیش‌فرض‌ها عوض بشه. من سالها پیش وقتی نشریه نظام مهندسی برام میومد از اینکه روش نوشته بودن جناب آقای مهندس.... خیلی حرص می‌خوردم و وقتی اعتراض کردم گفتن این برگه‌ها همینجوری چاپ شده چون فرض بر اینه که مهندس یعنی مرد. ولی بعدا اصلاح شد به جناب آقای مهندس/ سرکار خانم مهندس. 

شاید این موارد به نظر خیلی‌ها کم‌اهمیت باشه ولی برای ما که وسط میدان هستیم مهمه. 

یک عبارت دیگه هم که مخصوصا توی محیط اداره بهش حساس هستم عبارت " آقایونه"، آقایون گفتن، آقایون تصمیم گرفتن و..... تازه با کمال پررویی به یک یا چند خانم اشاره می‌کنن و می‌گن آقایون

نظرات 11 + ارسال نظر
بهار شنبه 9 اسفند 1399 ساعت 12:56 http://motevaledmahmehr69.blogfa.com

یعنی میاد یه روز ما خانمها خودمون خودمون رو باور داشته باشیم

به امید آنروز

ربولی حسن کور شنبه 9 اسفند 1399 ساعت 10:51 http://rezasr2.blogsky.com

سلام
دختر بنده خدا رو کمک نکردین؟
اگه بهش گفته بودین یاد میگرفت دفعه بعد میتونه از خانمها هم بپرسه!
ربطی نداره اما یاد کلاسهای عربی دوران راهنمائی افتادم که دبیرمون میگفت اگه جائی یک میلیارد زن باشه و یک مرد براشون از ضمیر مذکر استفاده میشه!

نه بابا اتفاقا تصمیم گرفته بودم اگر اومد سراغم با بدجنسی بگم من ارشدم ولی امضا نمی‌کنم تا براش درس عبرت بشه و دست از همجنس‌ستیزی برداره

قندک میرزا پنج‌شنبه 23 بهمن 1399 ساعت 14:16 http://rahimtaefe.blogfa.com

سلام و هزاران درود
خیلی ناراحت شدم چرا بعضی ها عقلشون توی چشمشونه البته نمیشه به این راحتی ها هم اون خانوم را قضاوت کرد شاید شاید شاید های زیادی می تونه توی ذهن اون خانوم بوجود اومده باشه یه عکس از دیدرس من یه جوره واز دید رس شما یه جور دیگه .راستی چقدر قضاوت کار سختیه!

منظور من هم اون خانم نبود، مشت نمونه خرواره ، همونطور که در هر اجتماع کوچکی مثل مجتمع آپارتمانی یا یک دفتر در اداره می‌توان نمونه آماری از کل جامعه را با همون عقاید و رفتارها مشاهده کرد

نسرین چهارشنبه 15 بهمن 1399 ساعت 02:05 https://yakroozeno.blogsky.com/

جای تو بودم به اون دختر می گفتم، اگر اول از من سوال کرده بودی، نه وقتت و نه احترام زن بودنتو از دست نمی دادی.
تمام پستت در مورد برخورد در اداره تون یک کلمه را تداعی می کرد و بس: حماقت.

اتفاقا منتظر بودم اگر از همه جا ناامید شد و به من گفت بهش بگم اره من مهندس پایه 1 هستم ولی امضا نمی‌کنم تا ادب بشی
در مورد اداره هم حماقته و هم جهالت و هم حسادت

سهیلا سه‌شنبه 14 بهمن 1399 ساعت 14:23 http://Nanehadi.blogsky.com

حالا شاید بقیه دعوام کنن ولی خنده داره.سلام خانم مهندس.وقتی خطبه عقدمون رو میخوندن به همسرم گفتن مهندس فلانی.برای من فقط اسمم رو خوندن.(البته من دانشجو بودم)خون به جیگر همسرم کردم که چرا به تو گفتن مهندس به من نگفتن.

نه عزیزم اصلا هم خنده‌دار نیست چون خانم‌هایی هستن که هیچ مدرک تحصیلی ندارن ولی به خاطر همسرشون خانم دکتر و خانم مهندس خطاب می‌شن اونوقت ما که با خون دل درس خوندیم هیچی به هیچی.
البته این عناوین متاسفانه تو کشور ما ارزش به حساب میاد ولی در هر صورت تبعیض باعث رنجش میشه.

لیلا خانم یکشنبه 12 بهمن 1399 ساعت 13:56

توی اداره ما هم فقط دونفر خانم مهندس هستیم هرکی میرسه میگه سلام اقایون

واقعا که

سهیل شنبه 11 بهمن 1399 ساعت 10:35 http://Www.parchenan.blogfa.com

بدان امید.


و درد مامان
چیزی که همیشه با آدم میمونه
درد فقدان پدر کشیده ام

روح پدر عزیزتان شاد و سایه سلامتی مادر تا همیشه مستدام.
امان از درد مادر.
هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم در این سن و سال نه مادری داشته باشم و نه پدری

مینو شنبه 11 بهمن 1399 ساعت 00:34 http://milad321.blogfa.com

کار فرهنگی زیادی میطلبه تا این تفکر تغییر کنه.
من چند سالی هست که کارهای اداری مرحوم پدرم را پیگیری میکنم.با افراد مختلفی هم سر وکار داشتم.تنها برادرم به بهانه اینکه این کارها اعصابش را بهم میریزد ، خودش را کنار کشیده و زمانی که باید مدرکی را امضا کند شروع میکند به ایراد گرفتن.جالب اینجاست که نیمی از افرادی که با آنها در تماس هستم، به نوعی گفته اند :زن از این کارها سر در نمیاورد،زن نباید در این امور مداخله کند.برو بگو برادرت بیاید صحبت کند

واقعا متاسفم
یعنی از دوطرف دارید اذیت می‌شید. خدا صبرتون بده و امیدوارم فهم این جماعت از موضوع زن تغییر کنه.

یاسی چهارشنبه 8 بهمن 1399 ساعت 10:37 https://jasmin2020.blogsky.com/

سلام شادی جان
خیلی متاسف شدم برای اون خانم که انقدر به راحتی تو رو ندیده گرفت .اتفاقا برای اینکه بقیه هم یاد بگیرن باید اولین نفری که ازش سوال میکرد خود تو میبودی!!..اصلا ازش ناراحت نشو..اون در واقع داره با این حرکت به ذات و ماهیت خودش بی اعتنایی میکنه...نشون میده که برای خودش بعنوان یه خانم مهندس اون مملکت ارزشی قائل نیست و نا خودآگاهانه به برتری آقایون در این رشته و زمینه تحصیلی صحه میگذاره و این همون چیزیه که جامعه مرد سالار ما رو خوشحال و به ادامه همین روند تشویق میکنه!!!متاسفانه تا ما خانمها قدر خودمون و تواناییهامون رو ندونیم آش همان است و کاسه همان..

دقیقا همینطوره. مثل بعضی از خانمها که متخصص زنان و زایمان خانم رو قبول ندارن.در حالی که من شخصا تجربه خوبی از متخصص‌های خانم دارم . هرچند که برعکسش هم هست و به نظر من نباید به هیچ موضوعی جنسیتی نگاه کرد.

شکیبا سه‌شنبه 7 بهمن 1399 ساعت 14:04 http://Zendegi2021.blogfa.com

آخ آخ ازدست این جماعت مرد سالار،بدیش اینه که اکثرخانم ها هم به این روند مرد سالاری دامن میزنن

اره دیگه منم از همین عصبانی شدم که طرف خودش مهندسه ولی فقط آقایون رو قابل می‌دونه.

safa سه‌شنبه 7 بهمن 1399 ساعت 13:29 http://mano-tanhae-va-omid

واااای چقدر حرصم گرفت . چرا اون خانم رو صدا نکردین و روشنش نکردین که این تفکر غلطش رو اصلاح کنه .
من بودم صداش میکردم و میپرسیدم که کارش چی هست بعد خودم رو معرفی میکردم و درحالیکه راهنماییش میکردم تذکر میدادم که ذهنیت غلطش رو در باره مهندس اصلاح کنه و فکر نکنه فقط آقایون مهندس هستن .

آخه خودش مهندس بود خیر سرش. ماشالله توی سازمان هم کلی مهندس خانوم هست .
شاید به من نمیاد مهندس باشم
جالبه که از همه هم می‌پرسید یعنی فکر کنم از نگهبان و کارمند اداری هم که اونجا راه می‌رفتن سوال کرد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد